خرید اشتراک دانلود

راهنمای جامع برای ارتقای سرعت و عملکرد وردپرس

که در آکادمی، آموزش، راهنمایی بر 23 بهمن 1395
راهنمای جامع برای ارتقای سرعت و عملکرد وردپرس 1

 

مطالعات نشان می‌دهند از سال 2000 تا 2016، میانگین توجه انسانی در سایت ها از 12 ثانیه به 7 ثایه تقلیل پیدا کرده است. این برای مالکان سایت ها چه معنی دارد؟ شما زمان کمی در اختیار دارید تا محتوای تان را به کاربرا ننشان داده و آن ها را ترغیب به ماندن در وبسایت تان کنید.

وبسایت کند به این معنی است که کاربران احتمالا سایت شما را حتی پیش از آن که محتوایش بارگذاری شود ترک می‌کنند.

در این مقاله آموزشی ما تمام مواردی را که برای ارتقای سرعت وبسایت وردپرسی تان به آن نیاز دارید را به تفصیل توضیح می دهیم. این مطالب از منابع بسیاری و بر اساس تجره های چندین ساله و مطالعه و پژوهش بسیار استخراج شده است.

راهنمای جامع برای ارتقای سرعت و عملکرد وردپرس 2

چگونه سرعت وبسایت مان را اندازه گیری کنیم؟

 

اغلب مبتدیان فکر می کنند سرعت سایت شان خوب است چرا که در کامپیوتر آن ها کند بارگذاری نمی‌شود. این یک اشتباه بزرگ است.

از آن جا که شما مدام به وبسایت خود سر می زنید اکثر مرورگرهای مدرن مانند کروم، وبسایت شما را در کش ذخیره می‌کنند و هنگامی که شما مشغول تایپ آدرس هستید به طور خودکار آن را بارگذاری کرده و همین باعث می‌شود سایت شما بسیار سریع بارگذاری شود.

بنابراین کاربری که برای بار اول از سایت شما دیدن می کند چنین تجربه ای نخواهد داشت. در واقع کاربرانی از موقعیت های جغرافیایی گوناگون تجربه های بسیار متفاوتی با یکدیگر خواهند داشت. به خاطر همین است که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای تست سرعت سایت تان از ابزارهایی مانند Pingdom استفاده کنید. این یک ابزار رایگان آنلاین برای تست سرعت وبسایت بر اساس موقعیت های جغرافیایی متفاوت است.

راهنمای جامع برای ارتقای سرعت و عملکرد وردپرس 3

حال ممکن است بپرسید مدت زمان استاندارد برای بارگذاری وبسایت چیست؟ این باید رقمی کمتر از 2 ثانیه باشد. باید دقت کنید که حتی چند میلی ثانیه بهبود در سرعت می توانید تاثیرات و نتایج شگفت انگیزی داشته باشد.

 

چه چیزی باعث کاهش سرعت سایت در وردپرس می شود؟

 

گزارش آزمایش سرعت وبسایت به شما اطلاعات بسیار و پیشنهاداتی در جهت بهبود می دهد. گرچه بسیاری از آن ها اطلاعاتی تخصصی و فنی است که برای مبتدیان بسیار دشوارفهم است. در هر صورت درک این که چه چیزهایی موجب کندی سرعت وبسایت شما می‌شود کمک بزرگی است برای بهبود عملکرد سایت تام و تصمصم های هوشمندانه در این زمینه.

دلایل عمده ای که برای کندی سرعت سایت های وردپرسی وجود دارد این هاست:

  • هاست وب – وقتی که سرور هاست شما به خوبی کانفیگ نشده یاشد به سرعت وبسایت شما آسیب می‌رساند.
  • پیکربندی وردپرس – اگر سایت وردپرس شما برگه های کش شده ارائه ندهد به سرور شما فشار زیادی وارد خواهد کرد و موجب کندی سایت شما و یا کش کامل آن می گردد.
  • اندازه صفحات – بخصوص عکس هایی که برای وب بهینه نشده باشند
  • افزونه های نامناسب – اگر شما از یک پلاگین ضعیف با کدنویسی بد استفاده کنید به شکل بدی بر روی سرعت شما تاثیر می گذارد.
  • اسکریپت های خارجی – اسکریپت های خارجی از جمله تبلیغات، بارگذار فونت ها و غیره تاثیر بسزایی در عملکرد سایت شما خواهد داشت.

 

حال که متوجه شدید چه چیزهایی ممکن است روی سرعت سایت تان تاثیر بگذارند بیایید برویم سراغ روش هایی که می‌توانید در جهت افزایش سرعت سایت و بهبود تجربه کاربری به کار گیرید.

 

اهمیت یک هاست خوب برای وردپرس

 

خدمات هاست وردپرس سایت شما نقش بسیار بااهمیتی را در عملکرد وبسایت تان بازی می کند. برخی از هاست های اشتراکی تنظیمات اضافی را برای بهینه سازی وبسایت شما و رسیدن به بهترین عملکرد اعمال می‌کنند.

گرچه در هاست های اشتراکی شما منابع سرور را با مشتریان بسیار دیگری سهیم می‌شوید. این یعنی اگر سایت همسایه شما ترافیک بسیاری بگیرد این روی عملکرد سرور اثر گذاشته و در عوض باعث کندی سایت شما گردد.

در سوی دیگر، استفاده از یک سرویس هاست مخصوص وردپرس به شما بیشترین امکان پیکربندی سرور جهت بهینه سازی برای اجرای وردپرس را عطا می کند. شرکت های ارائه دهنده هاست های مدیریت وردپرس همچنین به شما بکاپ های خودکار، بروزرسانی های خودکار وردپرس و تنظیمات امنیتی پیشرفته جهت محافظت از سایت شما را عرضه می کنند.

جهت دریافت بهترین خدمات میزبانی می توانید از سرویس مشاوره فرشمی استفاده نمایید و یا به آکادمی رجوع کنید.

 

افزایش سرعت وردپرس برای مبتدی ها (راه های غیر تخصصی)

 

همه می دانیم که پیکربندی وبسایت می‌تواند کاری وحشتناک برای مبتدی ها باشد بخصوص زمانی که خوره تکنولوژی هم نباشید. اما نگران نباشید. ما امروز اینجا هستیم تا به شما راهکارهایی را بیاموزیم که مورد استفاده هزاران کاربر وردپرس قرار گرفته و به آنها در این زمینه یاری رسانده است. پس با ما همراه باشید.

 

یک افزونه کش وردپرس نصب کنید

 

صفحات وردپرس داینامیک (پویا) هستند. این یعنی هر زمان که کسی از برگه یا مطلبی در سایت شما بازدید می کند آنها به شکال ابری ساخته می‌شوند. برای ساخت برگه های شما، وردپرس نیاز دارد که پروسه ای را جهت کسب اطلاعات ضروری آغاز کند، آنها را یک کاسه کند و سپش به کاربران تان نشان دهد.

این پروسه شامل مراحل بسیاری است و می‌تواند سرعت سایت شما را بسیار کاهش دهد آن هم زمانی که بازدیدکنندگان بسیاری از سایت تان بازدید می‌کنند.

به همین خاطر است که ما به سایت وردپرسی توصیه می کنیم از یک افزونه کش استفاده کنند. کش سایت، کمک می کند تا سایت شما از 2 تا 5 برابر سریع تر شود.

طریقه کار آن این طوری است: به جای آن که هر بار مراحل تولید صفحه تکرار شود، افزونه کش یک کپی از برگه پس از اولین بارگذاری تهیه کرده و سپس آن را به هر کاربر جدید ارائه می دهد. (در گراف زیر میتوانید ای نمراحل را مشاهده کنید)

 

راهنمای جامع برای ارتقای سرعت و عملکرد وردپرس 4

 

 

افزونه های کش زیادی در وردپرس وجود دارد اما افزونه ای که به تازگی رتبه خوبی کسب کرده و تجربه ما نشان داده که هم کارکرد آن مناسب بوده و هم استفاده از آن آسان است و اگر کار خاصی مدنظر نداشته باشید همه کارها به صورت خودکار انجام می‌شود گرچه که تنظیمات بسیاری برای شخصی سازی نیز دارد. و آن افزونه رایگان commet catche است. با جستجو در بخش افزونه ها به سادگی میتوانید آن را نصب کنید.

افزونه معروف دیگری که در اکثر پیشنهادها وجود دارد WP Super Cache است. تنظیمات آن سخت نیست و کاربران متوجه تغییرات در سایت تان میشوند.

نکته: اگر شما از هاست مخصوص وردپرس استفاده می‌کنید و یا اینکه هاست تان را از فرشمی تهیه کرده اید نیاز به چنین افزونه هایی ندارید چرا که این کارها توسط خدمات میزبانی برایتان انجام می‌شود.

و اگر میخواهید کمی دست به جیب شوید اما در عوض نتایج چشمگیرتری را تجربه کنید ما به شما افزونه wp rocket را معرفی می کنیم. این افزونه نه تنها کش سایت تان را به عهده می گیرد که چندین کار دیگر را برای افزایش سرعت سایت تان انجام میدهد. برخی از کارهایی که در این راهنما برای افزایش سرعت سایت به شما پیشنهاد میشود توسط این افزونه به صورت خودکار انجام می گردد.

دریافت افزونه wp rocket

آموزش تنظیمات افزونه

 

عکس ها را بهینه سازی کنید

 

تصاویر تاثیر خوبی در جلب توجه مخاطبان به سایت شما دارند و این نکته در پژوهش ها نیز مورد تایید قرار گرفته است. اما استفاده از تصاویر بهینه نشده می تواند تا حدود زیادی سرعت سایت شما را پایین بیاورد. و در واقع این عکس ها مشکل اصلی سایت ها برای کاربران مبتدی هستند.

قبل از آن که مستقیما یک عکس را از کامپیوتر یا موبایل خود روی وبسایت بارگذاری کنید ابتدا با یک نرم افزار ویرایشگر تصویر، آن را برای وب بهینه کنید.

 

راهنمای جامع برای ارتقای سرعت و عملکرد وردپرس 5

در ابتدا این فایل ها حجم های زیادی دارند اما بر طبق فرمت فایل و یا فشرده سازی ای که در نرم افزار ویرایشگر تصویر انجام می دهید اندازه فایل ها تا 5 برابر کاهش می یابد.

دو نوع عکس بیشترین استفاده را در وب دارند: فرمت های JPEG و PNG.

اما تفاوت این ها در چیست؟

PNG فرمت عکس فشرده نشده است و بی شک وقتی فایل را فشرده می کنید برخی از اطلاعات تصویر از بین می روند و به تبع آن کیفیت نیز کاهش می یابد. اما عکس های فشرده نشده دارای اندازه بیشتر و البته سرعت بارگذاری کندتر نیز هستند.

JPEG اما یک فرمت تصویر فشرده شده و کم حجم است که کیفیت کمتری داشته اما به خاطر کوچکی سرعت بارگذاری بیشتری نیز خواهد داشت.

ما در زمانی که عکس های مان دارای رنگ های متعدد است از فرمت JPEG استفاده می کنیم. و زمانی که یک عکس ساده تر داریم و یا نیاز داریم که عکس شفاف باشد از فرمت PNG استفاده می کنیم.

در اینجا می توانید مقایسه ای را میان فرمت های مختلف و فشرده سازی فایل های تصویر مشاهده کنید.

راهنمای جامع برای ارتقای سرعت و عملکرد وردپرس 6

 

تمرین های اصلی برای افزایش کارآیی وردپرس

 

پس از نصب افزونه کش و بهینه کردن عکس ها خواهید دید که سرعت بارگذاری سایت تان افزایش محسوسی داشته است. اما اگر می خواهید سایتی تا حد ممکن سریع داشته باشید باید فهرست تمرین های زیر را انجام دهید.

 

سایت تان را به روز نگه دارید

 

وردپرس هر از چندگاهی نسخه جدیدی ارائه می کند. برخی از این نسخه ها برطرف کننده باگ های امنیتی بوده و نسخه های دیگری نیز با تغییرات بزرگ تری ارائه می شوند که بی شک دارای بهبودهایی در هسته این پلتفرم می باشند.

شما به عنوان یک مدیر سایت باید همیشه وردپرس و افزونه های آن را به روز نگه دارید. این کار برای سرعت و امنیت سایت تان لازم است.

 

از چکیده مطالب در صفحات خانگی و برگه ها استفاده کنید

 

به طور پیشفرض وردپرس کل مطالب هر مقاله را در صفحه خانگی و بایگانی ها نمایش می دهد. این بدان معنی است که صفحه اصلی، دسته ها، برچسب ها و باقی برگه های بایگانی کندتر بارگذاری می شوند.

یک زیان دیگر استفاده از کل مطلب آن است که کاربران دیگر نیازی ندارند از صفحه مطالب دیدن کرده و در همان صفحه اصلی کل مطالب را می خوانند. این بازدید صفحات شما را کاهش می دهد.

برای حل این مشکل به بخش تنظیمات > خواندن رفته و گزینه برای هر نوشته در خوراک، نمایش بده را به خلاصه تغییر دهید.

راهنمای جامع برای ارتقای سرعت و عملکرد وردپرس 7

 

بخش نظرات را به صفحات بخش بندی کنید

نظرات زیادی روی سایت تان دارید؟ تبریک می گویم. این اثر خوبی در سئوی سایت تان دارد. اما بارگذاری تمام نظرات در یک صفحه سرعت سایت تان را کاهش می دهد. خوشبختانه برای این امر هم در وردپرس راه حل وجود دارد.

به تنظیمات > گفتگوها بروید و صفحه بندی دیدگاه ها را فعال و تعداد دیدگاه در هر صفحه را عدد کمتری بگذارید.

 

از شبکه دریافت محتوا یا CDN استفاده کنید

 

 

با استفاده از CDN کاربران شما با سایت سریع تری مواجه می گردند. سرویس های مختلفی وجود دارند که خدمات CDN را به صورت رایگان ارائه می دهند که البته برای برخی از خدمات پیشرفته ترشان پول دریافت می کنند. یکی از این سرویس های رایگان که بسیار محبوب نیز شده Cloudflare است.

راهنمای جامع برای ارتقای سرعت و عملکرد وردپرس 8

در آکادمی فرشمی می توانید مطالبی را در این باره مشاهده کنید. فرهنگنامه فرشمی نیز اطلاعات خوبی از این مفاهیم در اختیار شما می گذارد.

 

ویدیوها را مستقیما در وردپرس بارگذاری نکنید

همان طور که می دانید وردپرس برخوردار از یک بارگذار چندرسانه ای است که می توانید در آن فیلم و عکس را مستقیما بارگذاری کرده و این فایل های چندرسانه ای توسط پلیر خود وردپرس برای کاربران تان به نمایش درمی‌ آیند. این ویدیوها روی هاست شما بارگذاری می شوند.

اما بارگذاری این عکس ها روی هاست و استفاده از منابع سرور شما، در کندی سایت تان نقش بسزایی خواهد داشت. بنابراین برای این که بیهوده منابع هاست و سرور خود را هدر نداده که غیر از کاهش سرعت برای شما هزینه بر نیز خواهد بود از سرویس های اشتراک گذاری ویدیو استفاده کنید.

راهنمای جامع برای ارتقای سرعت و عملکرد وردپرس 9

وردپرس قابلیت تشخیص خودکار ویدیو از نشانی های سایت هایی مانند یوتوب و ویمئو را دارد. اما به خاطر فیلتر بودن این سایت ها، شما می توانید از سرویس های اشتراک گذاری ایرانی مثل آپارات استفاده کرده، ویدیوی خود را آن جا بارگذاری کنید. سپس در نشانی نمایش ویدیوی شما و کنار کادر آن یک کد نمایش برای سایت شما داده می شود که می توانید این کد را در ویرایشگر مطالب وردپرس و در قسمت “متن” وارد کنید.

 

از یک قالب بهینه شده برای سایت تان استفاده کنید

یکی از جذابیت های وردپرس برای کاربران وجود همین قالب ها و افزونه های آماده است که کار را برای مبتدی ها بسیار آسان می کند. اما گاهی همین استفاده از قالب ها می تواند دردسرساز باشد. تصور کنید شما یک قالب نامناسب و بد برای سایت تان انتخاب کرده باشید و کلی مطلب روی آن ریخته باشید. حال دیگر چه کار می توانید بکنید؟ سایت تان کند بارگذاری می شود و کاربران تان را به مشکل می اندازد.

راهنمای جامع برای ارتقای سرعت و عملکرد وردپرس 10

باید قالب خودتان را عوض کنید. اگر کاربر حرفه ای نباشید و یا اگر از زیرپوسته استفاده نکرده باشید این کار برای تان مشکل است. همکاران ما در فرشمی می توانند در این موارد به شما کمک کنند. تغییر قالب، کمک در انتخاب قالب و یا نصب قالب برای شما. همچنین می توانید در آکادمی فرشمی به مقاله بسیار کاربردی و مفید راهنمای جامع انتخاب قالب وردپرس مراجعه کرده و بهترین قالب را برای نیاز خود انتخاب نمایید.

 

از یک اسلایدر بهینه استفاده کنید

اسلایدرها می توانند جذابیت های خاصی را به سایت شما بخشیده و تعداد بازدیدهای تان را بیشتر کنند. اما اسلایدرها ضعیف میتوانند صدمه های بدی را به سرعت سایت شما وارد کنند. بنابراین ما به شما پیشنهاد می کنیم از اسلایدرهای بهینه استفاده کنید.

به نتایج آزمایشی که در مقایسه اسلایدرهای مختلف با هم انجام شده توجه کنید:

راهنمای جامع برای ارتقای سرعت و عملکرد وردپرس 11

همان طور که می بینید اسلایدر soliloquy بهینه ترین اسلایدر موجود در بازار است. به همین خاطر است که کارشناسان ما این اسلایدر را برای عرضه در فرشمی در نظر گرفته اند.

دریافت اسلایدر بهینه شده soliloquy (نسخه فارسی به همراه 11 افزونه ضمیمه)

راهنمای جامع برای ارتقای سرعت و عملکرد وردپرس 12

البته اسلایدر رولوشن نیز اسلایدر محبوبی است که به خاطر انبوه قابلیت ها و قالب های آماده ای است که عرضه می کند. در اکثر قالب های ارائه شده در فرشمی، این افزونه به صورت رایگان موجود است و اگر می خواهید از جذابیت های این افزونه نیز استفاده کنید این امکان برایتان فراهم است. اما اگر به دنبال سادگی، سرعت و کیفیت بالا هستید ما soliloquy را پیشنهاد می دهیم.

 

از یک افزونه گالری سریع استفاده کنید

اگر شما یک سایت عکاسی و یا نمونه کار دارید حتما از افزونه های تولید گالری استفاده می کنید. مهم است که از افزونه ای استفاده کنید که سرعت سایت تان را کاهش ندهد. در طی آزمایش های انجام شده افزونه Envira gallery بهینه ترین و برترین افزونه گالری در بازار شناخته شده است. شما می توانید این افزونه را در فروشگاه دریافت کنید.

 

این ها راهکارها و روش هایی بود که حتی کاربران مبتدی هم به سادگی می توانند انجام دهند. اما یک سری راهکارهای پیشرفته تر نیز وجود دارد که در بخش بعدی آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

سبد خرید (0)

  • سبد خرید شما خالی است.